Coops app – betalingsapp uden implemetering og support

Der har længe været app’s fra forskellige supermarkeder. Den nyeste udgave lader bare til, at de rent faktisk kan bruges til noget. Men implementeringen lader nogen gange noget tilbage at ønske, og perspektiverne kan godt forekomme lidt uoverskuelige. Her er mine erfaringer med Coop’s nye app.

Her hvor jeg bor sidder Coop solidt på markedet for fødevarer. Så jeg kommer rigtig tit i både Super Brugsen, Kvickly og Dagli Brugsen. Og i sommers kunne jeg så se, at der blev sat nogle sære sorte kasser op med “bluetooth” skrevet på dem. Det var, viste det sig, Coops svar til MobilePay og andre betalingsapps. Deres helt eget system.

Betaling med telefonen

screenshot_20161208-095259 Som udgangspunkt kan jeg egentlig godt lide ideen om at betale med telefonen. Men det kræver at det sådan virkelig … virker. Det skal være nemmere end at tage kortet op af lommen og vifte det henover den kontaktløse betaling – eller det skal tilbyde mig en øget funktionalitet, som gør det besværet værd.

Efterhånden er MobilePay kommet til et sted, hvor det rent faktisk er ligeså nemt – og når jeg alligevel altid bruger mobiltelefonen som indkøbsseddel har jeg den jo i hånden. Der kan være udfordringer i nogle butikker, hvis de reelt fungerer som et faradaybur og lukker ethvert mobilsignal ude – men overordnet set virker det. Jeg tror dog endnu ikke jeg ville turde fylde indkøbsvognen til randen og ikke have et betalingskort i baglommen, hvis det skulle svigte. Og det er jo lidt et problem. Men det virker.

Coops app

screenshot_20161213-091219Så nu kommer Coop så på banen med en app. Overordnet set kan den næsten det samme som MobilePay, men har den yderligere fordel at ens medlemskort er indbygget – og den kommer endda med muligheden for at udvælge tilbud som de kalder “personlige”. Ret smart.

Der bliver også i den grad slået på tromme for den. I alle de supermarkeder jeg kommer er der gigantiske klistermærker som reklamerer for den. Coop er gået all in.

Implementering

Så jeg går også all in. Siden 26. september har jeg forsøgt at betale med den omkring 20 gange. “Forsøgt” er et vigtigt ord i denne sammenhæng.

Sagen med apps som denne er, at de kræver implementering. Og her har supermarkeder af enhver art en udfordring. Ifølge Coop.dk er der i Danmark 38.000 medarbejdere. En stor del af disse er rettet mod kunderne og udgør dermed, hvad enten de vil det eller ej, en del af supportstaben for nye tiltag som disse. Her vil jeg påstå, at Coop har lidt af en udfordring.

For investeringen i de små sorte bokse, de store klistermærker og den tilhørende infrastruktur har ikke været lille. Så Coop mener det alvorligt, og vil virkelig gerne have folk til at bruge app’en. Men dem som for alvor skal skubbe den over rampen er altså den enkelte kassemedarbejder.

Lær at sige: "Jeg betaler med mobilen i dag"
Lær at sige: “Jeg betaler med mobilen i dag”

Dette er ikke en kritik af kassemedarbejderne. De er gode mennesker der udfører vigtigt arbejde, og ofte til en løn som ikke er imponerende. Jeg vil gerne understrege, at det ikke er dem jeg kritiserer. Tværtimod vil jeg gerne kritisere Coop for i nogen grad at lade dem i stikken.

Første gang jeg prøvede, tilbage i september, blev jeg mødt med et stort smil og bemærkningen: “Det har jeg aldrig prøvet før ……” efterfulgt af tre minutter, hvor den unge mand bag kassen ledte efter den rigtige knap. Jeg smilede sådan lidt forlegent til køen der voksede bag mig, og følte mig lidt utilpas. Men det lykkedes og hey – det var lige begyndt.

Men efterfølgende er det ikke blevet bedre. Næsten hver gang jeg forsøger at betale med appen den bliver jeg mødt med forvirring, frustration eller ganske enkelt irritation. I Fakta sad kassemedarbejderen og stirrede tavst på mig da jeg sagde: “jeg vil gerne betale med mobilen”. Ikke et ord sagde hun. Stirrede bare tomt på mig som om jeg havde sagt: “jeg vil gerne betale med spanske gulddubloner”. Andre steder bliver der ringet til en chef, der så ringer til en chef der så forsøger at løse problemet – indtil jeg siger: “OK, bare glem det” og betaler med mit betalingskort.

Fremtiden?

Alt det her er naturligvis anekdotisk, og det kan godt være jeg er stødt på de eneste 22 kassemedarbejdere, som ikke har fået oplæring i brug af app’en. Men jeg tvivler. Og sagen er jo, at jeg endda er selvhjulpen. Jeg kan godt finde ud af at bruge den. Hvis Coop og andre for alvor vil bruge de her teknologier skal de også have alle andre med op på tømmerflåden. Så skal kassemedarbejderen kunne besvare spørgsmålet: “Hvordan virker det?” og de skal kunne lave simpel fejlfinding. Fordi det er den enkelte kassemedarbejder der er supporten på en sådan app. Og hvis kunderne oplever, at den app rent faktisk forsinker køen i supermarkedet – så tror jeg på at den kommer til at leve endnu kortere end Pokemon Go.

Noget andet er så perspektiverne i en total fragmentering af betalingsapps. Skal jeg have en app til Coop, en til Netto, en til Kiwi, en til 7-11 – plus en app for hver eneste benzinstation, bagerkæde, skobutik og isenkræmmer? Skal jeg virkelig indtaste mine betalingsoplysninger i hver eneste af dem, og stole på at netop DE kan finde ud af at passe på dem? Er jeg nødt til at købe en større telefon for at have plads til alle de betalingsapps?

Eller skal jeg bare vente på at Apple Pay og Android Pay kommer og giver mig en standard? Eller at MobilePay her i Danmark ender med at udkonkurrere dem alle fordi det er den eneste af disse apps som de fleste danskere rent faktisk kender?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *